Logo Pic
horvabe 2023. április 16.

Csodás panorámák nyílnak Budapestre a Sas-hegy tanösvényről!

A Sas-hegy déli oldalának egyik kilátópontján állnak a vezetett túra résztvevői

Már régóta bakancslistás volt nálam a Sas-hegy tanösvény, amely csak szervezett formában, vezetővel látogatható, viszont ez az oda-vissza úttal együtt is csak egy alig félnapos elfoglaltság és jobban szeretek egésznapos túrákat szervezni magamnak. Így aztán mindig csak tologattam magam előtt a látogatás dátumát, azonban most egy szerencsétlen véletlen jó alkalmat teremtett a tanösvény felkeresésére. Húsvétkor egy óvatlan mozdulat miatt alaposan meghúztam a derekam, aztán az utána következő héten eléggé sokat kínlódtam vele. Csak lassan múlt a fájdalom, viszont még most sem akartam hosszabb túrára indulni, hátha még nem jöttem rendbe teljesen. Így aztán magától adódott egy délelőtti séta keretében a Sas-hegy felkeresése.

Szokásomtól eltérően most nem tömegközlekedéssel utaztam oda-vissza, a családi Opellel indultunk otthonról a fiammal fél tíz felé, tízre már meg is érkeztünk a Sas-hegy oldalában, a Tájék utca legvégén lévő kis autóparkolóba. Mire kiszálltunk, már ki is nyitották a természetvédelmi terület kapuját, így aztán mi, a talán féltucatnyi látogató azonnal fel is sétálhattunk a látogatóközpont épületéhez. A belépőt megvéve volt még vagy húsz percünk a vezetett túra fél tizenegyes indításáig, így aztán felbaktattunk a Sas-hegy keleti csúcsán lévő kilátópontra a kikövezett sétányon.

A Sas-hegy a szomszédos Gellérthegyhez hasonlón meredek oldalú dolomitszirt és abban is hasonlítanak egymáshoz, hogy mindkét hegyről csodálatos kilátás nyílik a környezetükre! Nem hiába nevezik Sas-hegynek, hiszen ilyen kilátást csakis a magasan szárnyaló sasok láthatnak – bár a hegy neve állítólag máshonnan származik. A török kor után itt letelepedő svábok nevezték el Adelsbergnek – magyarul a Nemesek hegyének –, és ez torzulhatott Adlersberggé. Ezt aztán 1847-ben, egy már egy korábbi posztomban említett dűlőkeresztelőn magyarították meg Döbrentei Gábor ötlete nyomán tükörfordítással Sas-hegynek.

A kilátópont csupán pár perces séta a látogatóközponttól és habár most eléggé felhős volt az idő, mégis csodálatos volt az onnan nyíló kilátás! Sajnos, a Duna belvárosi szakaszát nem lehet innen látni, hiszen a Várhegy és a Gellérthegy kitakarja azt, de ettől az apróságtól eltekintve a kilátás fejedelmi! Körülöttünk terül el Buda, innen fentről szinte egy tökéletes terepasztalként láthatjuk a várost. A terepasztal illúziót még az is erősíti, hogy a Kelenföldi pályaudvar teljes vágányhálózatát be lehet látni a hegytetőről!

Jól láthatóak a már szinte teljesen beépített budai hegyoldalak, szemközt velük pedig egy eléggé furcsa nézőpontból a Gellérthegy és a Várhegy. A pesti oldal háztengerén túl a gödöllői dombok zárták le a látóhatárt, felettük a párás messzeségben feltűnt a Mátra két legmagasabb csúcsa, a Galyatető és a Kékestető is. Észak felé a Hármashatár-hegy tömbjére nyílt kilátás, mögötte balra a Nyéki-hegy és a Vadaskerti-hegy közötti nyergen keresztül éppen a Pilis és a Visegrádi-hegység legmagasabb hegye, a Pilis-tető kukucskált elő.

Megcsodáltuk hát a kilátást, persze fényképeztem is rengeteget, aztán csak fél tizenegy előtt pár perccel sétáltunk vissza a látogatóközponthoz, ahol már gyülekeztek a többiek a vezetett túrához. Pontosan indultunk neki a mintegy nyolcszáz méteres tanösvénynek, és nagyjából hetven perc alatt jártuk végig. Nem szeretnék a következőkben részletes leírást adni a kirándulásról, de szinte lépten-nyomon megálltunk mindig valamilyen érdekesség miatt. Egyrészt ugye éppen most zajlik a tavaszi virágzás, másrészt gyakran megálltunk a kilátások miatt is.

A Sas-hegy oldalában több évszázadnyi időn keresztül folyt a szőlő és gyümölcstermesztés, aztán amikor a szőlőt elvitte a filoxéra, közparkot igyekeztek itt létesíteni. Ekkor telepítettek ide több tájidegen növényfajt, például a feketefenyőt, az orgonát és az aranyesőt is. A terület 1958-ben lett védett, az utóbbi időkben próbálják a fentebb említett fajokat visszaszorítani, hogy az őshonos növényfajok ne pusztuljanak ki a területen. Ilyen a galagonya, a kökény, a virágos kőris, és a molyhos tölgy is. A hegytető bokorerdejének jellegzetes állatfaja a zöld gyík. Most persze sok volt a virág is, már kinyílt több helyen is a lila virágú csalán, sikerült lekapni egy tavaszi héricset, farkas kutyatejet, fürtös gyöngyikét és egy árva tő kökörcsint is.

A facsoportok között a meredek hegyoldalt nyílt sziklagyep borítja, a terület nagy részén felszínre kerül a hegyet alkotó dolomit is. A dolomit a mészkővel ellentétben könnyen aprózódik, ez a törmelék az ösvényt borító murva is. Persze a tanösvény egyáltalán nem vízszintesen fut a hegyoldalban, miközben megkerüljük a Sas-hegy keleti csúcsát, jókorákat ereszkedünk és kapaszkodunk a sziklák között! Na, de mi ez egy egész napos túra több száz méteres szintjeihez képest!

Nézelődve, sétálgatva, a vezetőnk magyarázatait hallgatva gyorsan a végére értünk a picivel hosszabb, mint egy órás sétának és miközben a többi látogató a kapu felé indult, mi még visszaballagtunk a látogatóközpontba. Végignéztük még a pénztár melletti kis kiállítás tablóit és diorámáit, megvettem a Sas-hegy tanösvényt bemutató kis füzetecskét (ettől vagyok most ilyen okos), aztán mi is elindultunk kifelé. A parkolóban a kocsiba beülve húsz perc múlva már otthon is voltunk.

És hogy miért is ajánlom, hogy látogassatok el Ti is a Sas-hegy tanösvényre? Kevés olyan hely van az országban, ahol egyrészt csupán egy egészen rövid sétával csodálatos panorámákban is gyönyörködni lehet és közben ritka őshonos növény- és állatfajokat is láthatunk. Másrészt a Sas-hegy akár autóval, akár pedig tömegközlekedéssel könnyen megközelíthető egész Budapestről, de egy kisebb kirándulással a BAH csomóponttól, vagy a Farkasréti temetőtől is elérhető. Ennyi az egész! Tehát, ha van egy szabad hétvégi délelőttötök, akár ide is eljöhettek egy sétára!

Tavasz a Sas-hegyen. Háttérben a Budai Vár.

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a facebookon is!

Vissza a címlapra
Bakancsban, két keréken
Ahhoz, hogy szép tájakat lássunk, nem kell elutaznunk a világ túlsó végére. Idehaza is körbevesznek bennünket a csodák, csak észre kell vennünk azokat.
Legjobban pörgő posztok
Nagy natúr camembert teszt
Linda Morvai • 13 nap
A Roma elleni mérkőzés
Apuleius • 2 nap
Di Marzio: „A Juve Allegri bevonása nélkül tervezi a nyarat”
venember83 • 9 nap
Agresti: Di Gregorio, Zirkzee és Greenwood valós célpont
venember83 • 6 nap
Két szabadnappal kezdi a hetet a csapat
venember83 • 8 nap
Cikkek a címlapról
Miért nem akart Szent László király lenni?
Más kapva kapott volna az alkalmon, őt viszont úgy kellett győzködni, hogy lépjen trónra.
Több szempontból történelmi feljutás
Több szempontból történelmi feljutást vitt véghez a magyar férfi jégkorong-válogatott azzal, hogy szombaton megnyerte a bolzanói divízió I/A-tornát, és jövőre a 16 csapatos elitvilágbajnokságon szerepelhet.