A segédmotorok a mai napig nagyon népszerű motoros kategóriát alkotnak. Nemcsak a motorozás belépő szintjét jelentik, hanem tökéletes társak a mindennapokban. Alacsony fenntartási költségük, kedvező jogi besorolásuk népszerűvé teszi őket. A kinézetről sem kell lemondani, hiszen szinte minden gyártó évről évre jelentkezik formás modellekkel.
Az AM kategória alá olyan két-, három- vagy négykerekű jármű tartozik, melyet max. 50 cm3-es belső égésű motor vagy max. 4 kW teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége max. 45 km/h és saját tömege legfeljebb 350 kg. Mindezek persze nem hatalmas teljesítményről és minden probléma megoldására alkalmas motorról árulkodnak, azonban a mindennapokban nagyon hasznosnak bizonyulnak.
Hatalmas előnyük, hogy fiatal korban elkezdhető a jogosítvány megszerzése, így iskolás korban már a közlekedés motorizálttá válhat. Nem kell a gyerekeket folyton iskolába hordani, akár maguk is megoldják e bejárást és a foglalkozásokra közlekedést. Emellett megismerkednek a KRESZ-szel, ami később is hatalmas előnyt jelent a többiekhez képest. A közlekedést 1,5 liter körül megoldják 100 km-en, így akár a zsebpénzből is fent tudják tartani a fiatalok is a motorokat.
A másik felhasználói réteg természetesen a B kategóriás jogosítvánnyal már rendelkező autósok. Szerencsére a B kategóriás jogosítvány lehetővé teszi, hogy ezeket a járműveket bárki vezethesse.
Mivel tervezett maximális sebességük 45 km/h (ezeket mechanikai és elektronikus korlátozások tartatják be), ezért főként városi használatra ajánlottak, de kevésbé forgalmas utakon is jó szolgálatot tesznek. Sokan használják hobbi célra, munkába járáshoz, horgászathoz, bevásárláshoz is.
A segédmotorok a legegyszerűbb típusoktól a luxuspéldányokig elérhetők a különböző márkák kínálatában. Váltós és automata, elektromos és benzines modellek elérhetők. Aprilia, Piaggio, Vespa, Romet, FB Mondial, hogy csak néhányat említsek a sok gyártó közül számos modellel állt elő az évek során.
A segédmotorok tartóssága a felhasználótól nagyban függ. Természetesen egy jól karbantartott és megkímélt modell nagyon sokáig kiszolgálja a vásárlók igényeit, azonban érdemes távol tartani magunkat a láthatóan teljesítménynövelt és átalakított változatoktól, ha esetleg a használt piac felé kacsintgatnánk. Ezek ugyanis általában nagyobb odafigyelést igényelnek a gyári változatoknál.
A fenntartási költségek nagyon alacsonyak ennél a motor kategóriánál. A kötelező biztosítás éves szinten néhány ezer forint mindösszesen. Időszakos műszaki vizsga, forgalmi engedély, törzskönyv, rendszám, parkolási dij ismeretlen ennél a kategóriánál Magyarországon. Egy korszerű 4 ütemű 50-es általában 1.5 liter/100km fogyasztással közlekedik. (A régebbi kétüteműek általában 3-5 liter fogyasztásúak, és még 1 liter körüli keverékolaj fogyasztással bírnak 1000 km-enként).Az elektromos változatok 1-2 forint körül kilométerenként tankolhatók. Szerviz költségek főként egy új modell esetén szintén a "filléres" költségek közé sorolhatók.
Saját tapasztalataink alapján nem javasoljuk a régebbi kétütemű modellek vásárlását. Magas fogyasztásuk amúgy sem teszi őket igazi alternatívának a többi közlekedési eszközzel szemben. Emellett főként korukból adódóan árukhoz képest magas alkatrész és szerviz költségek adódhatnak. Arról, hogy mikor érdemes a régit újra cserélni, itt olvashattok.
Ha éppen egy nagyobb, A1-es motort keresel, érdemes elolvasnod a témába vágó cikkünket.
Nézd meg a Vespa Primavera 50-et, ha egy klasszikus, időtálló 50-es robogót keresel!
Tekintsd meg a többi bejegyzésünket is!