Logo Pic
beatkorSzaki 2023. május 23.

Gombaszedő boszorkából Moszkva téri bombanő ‒ Zalatnay Sarolta filmszerepei

fortepan_137958.jpgA beatkorszak jelentőségét mutatja, hogy számos előadó és együttes felbukkant a hatvanas-hetvenes évek magyar filmjeiben is. Hol önmagukat alakították, hol fikciós karaktereket, ám a filmek többségében nagy szerephez jutott a zene is – többnyire a saját zenéjük. Ezen az úton járt Zalatnay Sarolta is, aki bár kevesebb fontos filmszerepet kapott, mint például Kovács Kati, ám határozott kiállásával és erős, zengő hangjával emlékezetes jelenségnek bizonyult a filmvásznon is.

Zalatnay felbukkant a korszak legfontosabb zenés filmjei közül kettőben is: a Banovich Tamás által rendezett, 1967-es Ezek a fiatalokban és Mészáros Mártánál a Szép lányok, ne sírjatok című, 1970-es mozijában. „Láttál már beatzenekart?” – kérdezi Őze Lajos Kállai Ferencet az előbbi filmben, majd berobban a Metro és Zalatnay a Mostanában című dallal, megénekelve egy generáció alapélményét és deklarálva a nemzedék „követeléseit”. Az énekesnő a szám előadásán kívül csupán egyetlen mondatot mond a filmben, ahogyan a Szép lányok…-ban is csak a kvázi címadó dalt, a Lányok, ne sírjatok-at adja elő a film emlékezetes utolsó harmadában, a mezőn. Ezek a szerepek elsősorban Zalatnay pozícióját jelölik ki énekesnőként: ezekben az években nem lett volna érdemes olyan zenés filmet készíteni, amelyből hiányzik a stílusteremtő, vagány karaktere.

Egy fokkal dramatizáltabb szituációba helyezi őt az 1967-es Nem várok holnapig és az 1968-as Bolondgombák. Mindkét vígjáték egy-egy Zalatnay-dal köré építi a cselekményét, így bár az énekesnő csak egy-egy jelenetben látható, mégis a produkciók alapköve, fontos katalizátora. A Nem várok holnapig, Kormos Gyula filmje inkább csak apropónak használja a címadó, kirobbanó erejű dalt, melynek a szövege a kibékülésről szól, az Iglódi István és Várhegyi Teréz játszotta fiatal pár viszont valami mással nem bír holnapig várni…

A pajkos film tulajdonképpen egy dilis történelmi gyorstalpaló, amely különböző korszakok között ugrálva mutatja be, hogy mindig a szerelmesek közé áll valami. A nyilvánvalóan túlzó történet (a fiatalok meg sem csókolhatják egymást nyilvánosan, mert azonnal rájuk szólnak) egy olyan témát érint, amely évtizedekig jelen volt a magyar filmben. Az úgynevezett lakásfilmek ‒ legyenek bár drámák vagy vígjátékok ‒ azt a megoldhatatlan problémát tematizálták, hogy Budapesten párok, családok tömege nem jutott megfelelő lakáshoz, ami rengeteg kellemetlenséget szült. A főszereplőknek sincs saját lakása, sehol nem lehetnek kettesben – és mint a kerettörténetből kiderül, rengetegen vannak hasonló cipőben. Az utcai jelenetekből szőtt montázs mintha a Zalatnay-dal videoklipje lenne – ő is egy pár tagjaként látható, miközben előadja a címadó dalt.

Bednai Nándor mindössze 22 perces rövidfilmje, a Bolondgombák még habókosabb, az abszurd humort is felhasználó bohózat, tulajdonképpen villanásnyi kabarétréfák, poénok füzére. Zalatnay a film elején a felismerhetetlenségig elcsúfítva, vajákos boszorkaként bukkan fel, amint mérges gombát szed az erdőben. A városba (konkrétan a Moszkva térre) érve aztán leveti a maskarát, és bombázóként, a Bolondgomba című dalát énekelve elosztogatja a zsákmányt a korszak színészóriásainak (köztük Garas Dezsőnek, Agárdy Gábornak és Márkus Lászlónak), akik ‒ szó ami szó ‒ begombáznak. Ez adja a magyarázatot a nonszensz jelenetekre, amelyek ezúttal is Zalatnay-keretbe foglalva sorjáznak.

Zalatnay a Fuss, hogy utolérjenek című szocialista krimi-vígjátékban kapta a legnagyobb szerepét. A veterán rendező, Keleti Márton egyik utolsó, 1972-es filmje összecserélt aktatáskák körül bonyolódik: az Operettszínház munkatársai keverednek akaratlanul ipari kémkedésbe. Zalatnay egy feltörekvő művésznőt alakít, akinek végül épp ez az ügy adja meg a kitörési lehetőséget. A film központi dala a Félteni kell.

fuss_plakat.jpgKeleti Márton Fuss, hogy utolérjenek című filmjének plakátja. Forrás: imdb.com

A kerettörténet szerint a Bodrogi Gyula alakította zeneszerző musicaljében szerepel, így az énekesnőn kívül előadja ő is, valamint egy fergeteges jelenetben a bűnözőket alakító Páger Antal, Bárdy György és Balázs Péter. Zalatnay magabiztosan és természetesen játszik: bár egyértelmű, hogy nem képzett színésznő, a karizmája könnyen eladja a jeleneteit. A mai szemmel is szórakoztató darabban más dalok is felcsendülnek (Koós János is megtalálható a mellékszereplők között), Zalatnaytól például a Kis, eldugott nápolyi utca ‒ szintén a fiktív musical betétjeként.

Közel ötven év szünet után Badits Ákos első mozifilmje, az Űrpiknik szerepeltette újra Zalatnay Saroltát. A 2021-es darabban szintén katalizátorként van jelen az énekesnő, aki annyira fontos a történet szempontjából, hogy egy űrlény csak azért jön el a Földre, hogy megmentse őt – ugyanis rajong érte, a Föld viszont el fog pusztulni. Zalatnay tehát ismét egy abszurd humorú (sci-fi-)vígjáték ihletője lett, aki csupán egyetlen jelenetben látható, jelenléte (és dalai) mégis belengik a filmet, megalapozzák a földöntúli, varázslatos hangulatát – még a lakásában, a relikviái között is járunk.

Az Űrpiknik szerint az énekesnő egy melegbár körülrajongott dívája. Zalatnay nyugodt magabiztossággal lép fel a színpadon, a belőle áradó kedvesség pedig nemcsak elbűvölő, hanem nagyon megható is. Főleg úgy, hogy a jelenetben felvételről szól Az idő peremén eredeti felvétele, az énekesnő pedig mai, mélyebb hangján énekel rá önmagára. Az alkotók főleg kevésbé ismert Zalatnay-dalokat válogattak be a filmbe: Az idő peremén mellett felcsendül a Fekete árnyék, a Magányra születettem, valamint a slágerek közül Nem várok holnapig, amely így szép és méltó keretbe is foglalja Zalatnay filmes jelenlétét.


Szerző: Gyöngyösi Lilla

Nyitókép: Fortepan / Szalay Zoltán

A blog az NKA Hangfoglaló Program támogatásával készül.

Vissza a címlapra
Volt egyszer egy beatkorszak
Jó lenne megírni egyszer a magyar könnyűzene titkos történetét. Jó lenne ismerni minden akkordmenet, dobszóló, orgonafutam, no meg minden egyes dalszöveg háttérsztoriját. Mindez aligha lehetséges persze. Mi most néhány mozaikdarabot mégis megmutatunk!
Legjobban pörgő posztok
Korai menopauza, amire sok nő nem is gondol, pedig kellene
Kontent • 11 nap
A Monza elleni mérkőzés
Apuleius • 1 nap
A Parma elleni mérkőzés
venember83 • 7 nap
Miért lesznek nehezebbek az éjszakák, ha beüt a klimax?
Kontent • 11 nap
MACHINE HEAD - UNATØNED (Nuclear Blast, 2025)
KoaX • 11 nap
Cikkek a címlapról
209. Top Gun (1986)
USA (Paramount), 109 perc, Metrocolor, akcióRendező: Tony ScottProducer: Don Simpson, Jerry BruckheimerOperatőr: Jeffrey L. KimballForgatókönyv: Jim Cash és Jack Epps Jr., Ehud Yonay cikkébőlZene: Harold FaltermeyerSzereplők: Tom Cruise, Kelly McGillis, Val Kilmer, Anthony Edwards, Tom Skerritt,…
Tapolczai Gáspár hőstette
1544-et írunk, a török a határon belül, de Miskolc hivatalosan nem tartozik a török hódoltság területéhez. Ennek ellenére kénytelen adót fizetni, illetve pont ebből lesz a baj, hogy nem fizet. Ezt a porta zokon veszi, és ezért Mehmet budai pasa egy sereget küld Miskolc ellen, akik kíméletlenül…
>