Logo Pic
Danube Institute 2022. november 29.

Egy kis szigetcsoporttól függ az Indiai-óceán sorsa

A Maldív-szigeteken sem lakosság, sem terület nincsen sok, de stratégiai helyzete miatt eldöntheti Kína és India vetélkedését az Indiai-Óceánért.

shutterstock_2004970253.jpg

A szigetcsoport, amelyen nemrég Szijjártó Péter külügyminiszter járt, nem egyszerűen paradicsomi turistacsalogató földdarabok csokra az Indiai-Óceánon. A szigetek, amelyek India déli csücskétől délre helyezkednek el az óceánon, stratégiai helyzetüknél fogva ellenőrzik a kelet-nyugati irányú hajóforgalmat a Távol-Kelet és Európa között. Kína indiai-óceáni terjeszkedése során ez egy egyértelmű célpont a távol-keleti nagyhatalom számára.

Az Új Selyemút tengeri szálának kiépítése során ez is egy kulcspozíció, majdnem éppen félúton.

maldiv_terkep.jpg

A szigetcsoport azonban gyakorlatilag teljesen Indiához van kötve. A szigetek kereskedelmük nagy részét a szubkontinenssel bonyolítják. Az egészségügyi ellátás teljesen az indiai orvosoktól függ, a Covid-vakcinákat (az AstraZeneca indiai gyártmányú változatait) is tőlük kapták. A Maldív-szigeteken egy kisebb indiai katonai alakulat is állomásozik, akik elsősorban katasztrófavédelmi és kutató-mentő feladatokat látnak el a Maléban állomásoztatott helikoptereikkel és repülőgépükkel.

Még 2018-ban sikerült Kínának megvetnie a lábát az országban, amikor szerződést kötött Malé, a főváros repterének kibővítésére és felújítására. 2022 februárjában az odalátogató kínai külügyminiszterrel egyezményt írt alá a kormány a kínai-maldív vízummentességről, sótalanítóüzem építéséről és lehetséges csereprogramokról. Ez azonban nem változtatta meg a kabinet azon politikáját, hogy India mindig is elsődleges partnere marad az országnak.

A Maldív-szigetek számára életveszélyes India ellen fordulni.

Nem csak azért, mert közel van, hanem mert a tengeri határok miatt az indiaiak könnyen és gyorsan kellemetlenné tehetik a maldíviak életét. A szigeteknek semmilyen eszközük nem lehet, ha India úgy dönt, hogy nem védi meg többet az országot az illegális halászattól és az esetleg felbukkanó kalózkodástól.

Az ellenzéknek azonban más elképzelései vannak, legalábbis papíron. A „Kifelé Indiával” kampányban azt követelik, hogy csökkentsék az ország függőségét a hatalmas északi szomszédtól. Az ellenzék vezére, Abdulla Yameen arról beszél, hogy az indiaiak jogtalanul állomásoznak a szigeteken. Miközben a kínai projekteket nem támadja, egy közösen épített indiai-maldív bázist az indiai megszállás újabb példájának nevez.

Mindeközben azonban Abdulla tisztában van vele, hogy valahogy együtt kell élni az északi szomszéddal, így személyes kapcsolatokat is fenntart az indiaiakkal, amelyeken keresztül biztosítja őket, hogy egy esetleges miniszterelnöksége nem jelent rájuk veszélyt.

India mindenesetre igyekszik még közelebb vonni magához a szigeteket. Kórházat, sportlétesítményt, új kikötőt kezdett el építeni az országban.

Új QUAD, azaz japán-ausztrál-amerikai szövetségeseit is bevonta. Japán pénzből bővítették volna ki a parti őrséget és a kutató-mentő szolgálatot, azonban a maldív-szigeteki kormány végül megszakította a programot. Úgy tűnik, Kínára is igyekeznek tekintettel lenni, amely hiteleken és újabb infrastrukturális projekteken, például kulturális központ építésén keresztül igyekszik a legutóbbi időben magához kötni a Maldív-szigeteket.

A magyar külügyminiszter tehát egy nagyon fontos geopolitikai pontot látogatott meg az elmúlt időszakban. A Maldív-szigetek gyér lakosságának belső politikai manőverei és a szuperhatalmi versengések eldönthetik, hogy ki ellenőrzi Európa keleti kereskedelmi útvonalait, ez pedig mindnyájunk sorsára hatással lesz.

Szemlézte: Farkas Dániel

Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon

Vissza a címlapra
Danube Institute Blog
Gondolatok a világból és a világról - mert nem mindegy, mi történik körülöttünk.
Legjobban pörgő posztok
Korai menopauza, amire sok nő nem is gondol, pedig kellene
Kontent • 12 nap
Idősebb korban is természetes a szerelem
Kontent • 5 nap
A Monza elleni mérkőzés
Apuleius • 2 nap
A Parma elleni mérkőzés
venember83 • 8 nap
Miért lesznek nehezebbek az éjszakák, ha beüt a klimax?
Kontent • 12 nap
Cikkek a címlapról
Elektromos kisautók: szabad-e, érdemes-e?
„Akkor most már lehet? Persze. Csak…” Körülbelül 300 beszélgetésünk kezdődött így az elmúlt 1-2 évben, különösen, mióta ügyfeleink tudják, hogy tisztán elektromos autók szervizelésére is megvan a képzettségünk ‒ és most már elmondhatjuk, hogy a gyakorlatunk is. A teljes kérdés általában úgy hangzik,…
A magyar stratégiához hasonló megközelítésű a spanyolok viszonya a kínai autóiparral
Spanyolország szocialista kormánya az EU és az Egyesült Államok álláspontjához képest kifejezetten barátságos viszonyt ápol a kínai kereskedelmi partnerekkel, azon belül is elsősorban a kínai akkumulátor és autógyártókkal.A spanyol gazdaság egyik legfontosabb ágazata az autógyártás, és az ahhoz…
>