Logo Pic
Szilágyi Judit Katalin 2022. november 13.

Fast fashion - avagy a 80-as évek és a mérhetetlen pazarlás periódusa

Az 1980-as évek a hangsúlyos és a vagány megjelenés kora. De vajon ténylegesen több hasznot hozott a társadalom számára, mint veszteséget ?
worst-80s-fashion-trends.jpg

A fast fashion fogalma magyar fordításban mindössze annyit jelent, hogy "gyors divat". A magyarázat pedig igen egyszerű. A 80-as évek igényei között számtalan olyan tényező szerepelt, mint a merész smink, a színes ruhák és kiegészítők, illetve a legjobban passzoló méretek sem maradhattak el.
A szükséglet jelentősen megváltozott. A cél az volt, hogy a vásárló ezentúl minél gyakrabban cserélje ruhatárát, így nagyobb hasznot hozott az adott cégnek. A gyors csere alapötlete nem is bizonyult rossz stratégiának, azonban ennek megvalósításához el kellett hagyni a drága és elit alapanyagokat.

A hirtelen növekedésnek induló termelés okán szinte már "elengedhetetlen" lett, hogy a divatipar nagyjai  felzárkózzanak, így a jól ismert divatházak, mint pl.: Givenchy és Saint Laurent is újra bevetésre készen álltak. Az eredmény természetesen nem maradt el, Párizs lett a divat "magja". A főváros utcáin mindenütt megjelent a kreativitás, mely nem ismert határokat. A legnagyobb csillagok között megemlíthetjük Thierry Mugler francia ruhatervezőt és Claude Montana stylist és divattervezőt. 

thierry-5-1024x683.jpg

THIERRY MUGLER TERVEZŐ MUNKÁI -1980-AS ÉVEK 

claude_montana_tervezo_munkai_1988.png

Akadtak azonban vetélytársak is, mint az Egyesült Államok, melynek befolyásoltsága óriási volt. Míg a francia területen ragyogott az elegancia, addig az előbb említett oldalon hódított a sportruházat és a legkülönbözőbb stílusok nyertek utat maguknak. A TV-műsoroknak és zene csatornáknak köszönhetően nem volt kétség afelől, hogy ez a vonal is rendkívül hatásos.

796947d18d9d05186881dbf8d98725f9.jpg

SPORTRUHÁZAT - 1980-AS ÉVEK

A neves magazinok címlapjain számtalan esetben jelentek meg különböző hírességek, akiknek köszönhetően még könnyebben tettek szert az adott márkák a népszerűsítésre. Okos döntésnek bizonyult az is, hogy akár egy egész könyvet szenteltek kizárólag erre a célra, melyből minden évben megannyi példány került kiadásra.

nevtelen_terv_18.png

GQ BORÍTÓK -80-AS ÉVEK

glamour_kelly_emberg_1980_oktober.png

A fast fashion kialakulásával a piac tehát jelentősen megváltozott. Érdemes szót ejtenünk arról is, hogy a termelés menete miként zajlott. A ruhák számottevő része főként ázsiai országokban készült, ahol nem csak a dolgozók bérének mértéke volt csekély, hanem a munka körülmények és a végtermék színvonala is hagyott némi kivetnivalót maga után. 

220422-nyc-chinatown-garment-workers-1981-ac-1146p-78123f.jpg

NEW YORK CITY KÍNAI NEGYED- RUHAGYÁR - 1981 SZEPTEMBER
(ÁZSIAI NŐK MUNKA KÖZBEN)

A minőség hanyatlása egyúttal óriási pazarlást jelentett a társadalom számára, hiszen a luxust felváltotta a könnyen hozzáférhetőség, ami egyenlő volt azzal, hogy a régi daraboktól való megválás egyre gyakoribb lett. Sajnos ennek eredményeképp óriásivá nőtt a pocséklás mértéke, mely környezetvédelmi szempontból kulcsfontosságú kérdéssé vált.
simple_retro_bar_chart_business_data_statistic_graph_1.png
Az alábbi grafikon kiválóan szemlélteti azt a tényt, miszerint az 1960-as években jellemzően az egyedi, ám drágának mondható, mégis igényes darabokhoz juthatott hozzá az ember. Az évek előrehaladtával azonban rohamosan változtak a szokások, s a kínálatra való kiadás foka jelentősen csökkent. A megvásárolt ruhák nagy százaléka  előbb vagy utóbb a kukában végezte, ami hozzájárult annak a több milliós mennyiségű szemétnek a létrehozásában, mely napjainkra már hatalmas mértéket öltött.

clothes-waste-01-1024x293.jpg

Évente 92 millió tonna ruhával kapcsolatos hulladékot dobunk ki. Minden másodpercben elindul a szeméttelepre egy teli szemetes kocsi, ami 1,5 Empire State Building megtöltésére elegendő adagot szállít... 
Sajnos a fast fashion hullám azóta is töretlen, s ma már pillanatok alatt juthatunk hozzá azokhoz az igényekhez, melyek az adott pillanatban megmozgatnak minket. A különböző médiaeszközökön keresztül vásárlási kényszerre teszünk szert és észre sem vesszük, de hamarosan csordultig tele a szekrény.
Érdemes átgondolnunk, hogy a pillanatnyi hév vagy valóban a hiány vezérel bennünket!?

tenyleg_ilyen_sokra_van_szukseged.png

Vissza a címlapra
Fashion Like Passion
Betekintés a divat és a szépség világába, bárhol, bármikor!
Legjobban pörgő posztok
Modestóra esett a Juve választása
venember83 • 3 nap
Jadon Sancho egyre közelebb a Juventushoz
Apuleius • 9 nap
Douglaz Luizt és Nico Gonzálezt csak olcsón vinnék?
venember83 • 2 nap
Xhaka már 15 millió euróért elérhető
venember83 • 6 nap
Xhaka és Bissouma neve is felmerült Torinóban
venember83 • 7 nap
Cikkek a címlapról
Ide vidd a kutyát strandolni!
    Állandó problémaköre a kutyásoknak, hová lehet menni pancsolni a kedvenccel. Mert igen, a nyár és a fürdés nekik is jár, sőt. Most hoztam egy menő listát nektek, kutyafuttában közlöm is, hogy rá tudjatok keresni igény esetén. A kutyabarát szolgáltatók közül természetesen nem maradhatnak ki a…
5+1 hasznos tipp a méhek napjára
A legelőtől az itatón át a tudatos mézvásárlásig.  1994 óta az Országos Magyar Méhészeti Egyesület (OMME) kezdeményezésére április 30-án tartjuk a méhek napját! Mivel hazánkban sajnálatos módon alacsony a mézfogyasztás, a program nem titkolt célja a méz és a méhészeti termékek megismertetése és…
>