A honvedelem.hu-n megjelent poszt tájékoztatta a civil közvéleményt, hogy 2024. február 23-án Évértékelő és feladatszabó értekezletet tartott dr. Bali Tamás ezredes, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka, amelyen Könczöl Ferenc ezredes, az MH Légierő Parancsnokság megbízott parancsnoka is részt vett.
A 2023-as évet értékelve dr. Bali Tamás ezredes megemlékezett a horvátországi légikatasztrófában feladatteljesítés közben elhunyt bajtársakról, Radnai Ádám századosról, Konrád Dávid főhadnagyról és Lőrincz Tamás zászlósról.
Az elmúlt esztendőben véghezvitt feladatokat értékelve a parancsnok kiemelte, hogy büszke az állomány tagjaira, hiszen a helikopterdandár katonái magas színvonalon teljesítettek mind a gyakorlatokon, mind a kiképzési feladatok során. Külön kiemelte és megköszönte a szlovéniai árvíznél nyújtott segítségüket, déli szomszédainknál katasztrófa elhárítási feladatokban vettek részt H145M típusú helikopterekkel.
A dandárt érintő fejlesztésekkel kapcsolatban elmondta, hogy a hangárkomplexum első ütemének építése megkezdődött. Ez egy fontos beruházás, mert a helikopterdandár folyamatosan bővülő flottája miatt nagy hangsúlyt kell fektetni az infrastruktúra fejlesztésére is. A hangárkomplexum fő rendeltetése, hogy a meglévő és érkező technikák műszaki kiszolgálása megfelelő körülmények között történjen. A múlt évben hat darab új H225M típusú helikopter érkezett az alakulathoz, s további tíz várható a közeljövőben.
A parancsnok az idei célok közül kiemelte az országvédelmi készenléti, a kutató-mentő szolgálatok fontosságát, az infrastrukturális fejlesztések kivitelezésének elősegítését, a gépszemélyzetek műveleti képességnövelését, a repülő-szakmai tudásszint fokozását, a toborzókampányokban való részvételt, valamint a Honvéd Kadét Program táborainak színvonalas lebonyolítását. Emellett megemlítette a júliusban Szolnokon rendezendő CISM Ejtőernyős Világbajnokságot, melyen a 2018-as versenyhez hasonlóan idén is nagy létszámú résztvevőre lehet számítani.
A rendezvényen Könczöl Ferenc ezredes, megbízott légierő parancsnok is méltatta a dandár előző évi teljesítményét, és elmondta: bízik a közös munka sikerességében.
A fentiek a megjelent posztban leírtak kivonata.
Az értekezleten minősített és titkos adatok is megbeszélésre kerültek, ezek nem nyilvánosak, de a Honvédelem.hu elkövette azt a hibát, hogy közölt olyan slide-okat, amely bemutatta, hogy nem olyan rózsás és tervszerű a haderőfejlesztés helikopteres része sem, mint amit a Minisztérium és a Kormányzat sulykol a választópolgárok felé.
A Helikopteres fegyvernem jelenleg orosz és nyugati relációjú vegyes flottát üzemeltet.
Az Orosz típusú Mi-17 öt darabos közepes szállító helikopter flotta (701, 702, 703, 704, 705 lajstrom számú forgószárnyasok) 2017. évi nagyjavítása óta hat év telt el. Ezeknek a helikoptereknek az üzemeltetésére 2020-as évektől kezdődően külső partnereket keresett a Honvédelmi Minisztérium. Ezek a próbálkozások, amelyeket a felsővezetés amúgy is félszívvel végzett (Minek, hiszen itt vannak és jönnek a csili-vili nyugati váltótípusok) nem vezetett eredményre.
Az orosz-ukrán háború még inkább nehezítette, hogy a szükséges alkatrészek, és támogatás megjelenjen, hiszen Ukrajna a típusból (Mi-17/Mi-17V-5) saját flottájából 25 darabot és más országok támogatásából legalább hasonló mennyiséget /például 17 volt Afgán helikoptert) üzemeltet. Tehát elvileg meg lehetne keresni partnereket az üzemeltetés meghosszabbításához, lévén a polgári repülésben is használt típushoz alkatrészeket be lehet szerezni.
A Mi-17 helikopterek adtál a SAR (vagyis kutató-mentő) szolgálatot az ország két felén Pápa és Szolnok központtal. A tavasszal ezeket a helikoptereket a kisebb könnyebb, mozgékonyabb H145M váltja. A Mi-17 helikopterek alkatrész, kopó és fogyóanyag hiánya, valamint a személyzet és műszakiak csekély száma indikálja azt, hogy valószínűsíthetően a tavasszal egy, 2024. végéig a többi Mi-17 is leállításra kerül.
A Hat darab Mi-24P ((335, 336, 358, 361, 415 és 444 lajstrom számok) és kettő darab V modifkácijú (711 és 720) harci helikoptert 2018-as nagyjavítása óta már öt év telt el.
A nagyjavítások és minimális modernizáció során ugyan az éjszakai és rosszidős bevethetőségi képesség javult, de a politika és a felső katonai vezetés által nem kellő erélyességgel végrehajtott program során, a fegyverzeti kérdések finoman szólva háttérbe szorultak. A Mi-24P és a Mi-24V elsődleges fegyverzetébe tartozó gépágyuk illetve nehézgéppuska lőszerkészletének és kopó és fogyó alkatrészbázisának folyamatos utánpótlása is nagy nehézségekkel küzd. A V-khez nincs például géppuska heveder, így gyakorlatilag a gatling rendszerű fegyver csak dísz a forgószárnyas orr részében.
A harci helikopter egyik fontos képessége a földi csapatok páncélelhárításának támogatása, az ellenséges harcikocsik pusztítása. Nos, ez egyáltalán nem valósítható meg, mivel a helikopterekre függeszhető és jelenleg is gyártásban álló 9M120 Ataka páncéltörő rakétákból egyetlen példányt sem szereztek be be Honvédségünk számára az illetékesek. A régebbi már nem gyártott, de valószínűen régi készletekből beszerezhető 9K114 Sturm páncéltörő rakéták sem állnak már rendszerben honvédségünknél. A dokumentációt is kivonták már hazánkban.
A nem irányított rakétafegyverzet rakétaindító konténerek (Sz-5 rakétákhoz UB–16–57 és UB-32-57) és még megvannak Szolnokon. A nagyobb rombolóerejű Sz-8 rakéták indító B-8V20A konténerek szintén megvannak. Az Sz-8 rakétákat már 2012 óta nem látta senki a helikoptereken, az Sz-5 rakétákkal 2021-ben végrehajtott lövészeteken kiderült, hogy a lejárt üzemidejű rakéták több mint fele nem működött megfelelően a célterületen. Ennek ellenére a rakétákat bemutatták a 2021-es Breaktrough gyakorlaton Orbán Viktor miniszterelnök által is megtekintett VIP napján a dinamikus program során. A vendégek, nem lehetettek tisztába, hogy az indított rakéták hány százaléka detonált az indítás után.
A nem irányított rakétafegyverzet gyártása nem egy óriási szakértelmet igénylő feladat, többek között például Lengyelország és Szerbia is komoly gyártási kapacítással rendelkezik. beszerzésükre azonban annak ellenére nem került sor, hogy Szerbia orosz mérnöki segítséggel és Airbus felhatalmazással a H145M helikopterekhez is integrálta saját gyártású rakétakonténerrel a rakétacsaládot.
A mindig visszatérő kifogások között volt, hogy a Mi-17 szállítóhelikopter váltótípusa az Airbus H225M, a Mi-24 helikopteré pedig a H145M felfegyverzet változata. Ezeket az eleve szakmailag nem kellően alátámasztott kijelentéseket később több katonai vezető és parancsnok próbálta finomítani.
A H225M kevesebb élőerőt tud szállítani mint a Mi-17, valamint raktere is kisebb az orosz helikopterénél. A H145 pedig a Mi-24-nél lényegesen kevesebb fegyverzetet hordoz, és védettsége és jóval alacsonyabb a Mi-24 csatahelikopterek páncélzatánál. Hozzá kell tenni, hogy összesen öt fegyverzeti kittet szerzett be a Honvédség részére a Kormányzat, amelyekkel a rendszerben lévő 8 (egyébként meg 12 nagyjavított lett volna) harci helikoptert akarták kiváltani.
2023-tól hallani, hogy Magyarország a Leonardo olasz harci helikoptere az AW-129 Mangusta utód AW-249 Fenice (Főniksz) projektbe társult be. A 2022-ben repült prototípus után a tervek szerint 2025-ben indulna a sorozatgyártása az új harci forgószárnyasnak, tehát 2028-2030 környékén talán már tudnánk amennyiben a fejlesztés, tesztelés és a megrendelések sem húzódnak el lehetne akár ismét új harci helikopter századunk.
A H145M tehát az egyetlen felfegyverzhető típus jelenleg hazánkban a könnyűhelikopteres eszközök közül. A HForce fegyverrendszerbe azonban az igért SPIKE ER2 páncéltörő rakéták integrálása késedelemben van, tehát jelenleg még megrendelés hiányában várhatjuk, hogy a magyar H145M helikopterek irányított páncéltörő eszközzel repüljenek.
A nem irányított rakétafegyverzetből rendelkezésre állhatna a leszállított 5db Thales FZ231 rakétakonténerhez 70mm-es rakéta, de ezeket nem rendelték meg az illetékesek. Lehetne szerb gyártású rakétakonténereket és Sz-5 rakétákat (több fejrésszel /páncéltörő, repesz-romboló stb) megrendelni, de ezeket nem tudni milyen megfontolásból szintén elvetette a katonai-politika vezetés. A H145M jelenleg egyetlen működő fegyverzete az 5 db Nexter NC621 gépágyú konténerbe épített 20mm-es tűzfegyverek. Nos ez rendkívül csekély légitámogatás, még akkor is, ha ismeretlen mennyiségű, de blogger szerint 20 alatti számú fegyverállvány is beszerzésre került 7,62mm-es FN MAG géppuskákhoz, amellyel az elhúzott ajtókból lehet tüzelni.
A H225 Helikopterek szintén Hforce fegyverrendszerrel érkeznek, de magának a forgószárnyasoknak is még évek kellenek, hogy hadrendbe is kerülhessenek.
A helikopteres fegyvernem jelenlegi CAS (közel-támogató) képessége tehát fegyverzet hiányában gyakorlatilag nem létezik.
A CAS hiánya problémát okozna háborús helyzet esetén. A Csádi Köztársaságba küldendő 200 fős magyar kontingens légi támogatása is magyar helikopterekkel, tervek szerint Mi-24P-kel történne. Ezekből négyet szállítanának az Afrikai Országba valószínűleg a Pápán állomásozó Heavy Airlift Wing – Nehéz Légiszállító Ezred, C-17A Globamaster III. szállítórepülőgépek igénybevételével.
A nyugati relációs helikopter az Airbus Defence típusaiból tevődik össze. A 20 darab H145M helikopter leszállítása meg megtörtént, ezekhez az öt fegyverzeti kit és a csörlők is beszerzésre kerültek. Egy helikopter sajnos humán faktor hiba miatt megsemmisült és a három hajózó hősi halált halt a lezuhant forgószárnyasban.
A helikopterekhez az infrastuktúra kiépítése nem történt meg, a helikopterek számára bár régebbi hangárokat modernizáltak, valamint „mobil” sátras” megoldású, svéd Barracuda és G&G Partners vállalat DEFSHELL gyártmányú hangárai kerültek Szolnokra, de még mindig épül a némileg „megalomán” irányítótoronnyal felszerelt, javítóhangárokat is magában foglaló komplexum. Ez az Orosz-Ukrán háború tapasztalatai alapján az első napon fog megsemmisülni háborús helyzet esetén. Sokkal egyszerűbb lefedések építése célszerűbb lett volna, de a „most van rá pénz és ezzel lehet bázist fejleszteni” szemlélet győzött a célszerűség felett.
Hozzá kell tenni, hogy a H145M nem katonai helikopter abban az értelemben, hogy vegyes polgári és katonai alkalmazásra készítették. Ezért többek között a helikoptert nem „tél és csapadékálló”, tehát nagyobb mínuszok és esőzés idején rosszul tűri a „csillagos ég” sátrat. Tényleges helyzetben, amikor a helikopteres erőknek akár naponta többször át kell települnie más-más FARP-ra (szükségrepülőtérre) és ott kell a helyszínen, az üzemanyag és fegyverzet utánpótlást valamint a kisebb javításokat és rendszer ellenőrzéseket elvégezni, ez a típus nem igazán megfelelő. Nem véletlen, hogy típus oldalágának is nevezhető amerikai gyártású változata, az UH-72 Lakota 463 darab legyártott példánya is személyszállítási és futár feladatokra készült az Egyesült Államok hadseregének és flottájának számára.
A H145M szerződés logisztikai támogatása öt éves időtartamú, tehát ez év végén lejár. Nem kétséges, hogy az Airbus és a Honvédség közös érdeke a szupport folytatása, de a jelen szerződés végén nem tudni, hogyan folytatódik a támogatás. A humán erőforrás (személyzet, és műszakiak) száma elégtelen, így a 19 darab helikopter folyamatos képességmegőrzése sem megvalósítható, a repülőképes helikopterek száma a zuhanyhíradó szerint nem éri el az 50%-át a flottának.
A H225M Caracal közepes szállító helikopterek első két példányát látványosan fogadták Szolnokon. A típusból 8-10 példány, szállítóhelikopter, 6-8 darab darab különleges rendeltetésű (SOF) multipourpose, amely HForce fegyverrendszerrel is felszerelt lesz. Ezek később harci-kutató mentő (CSAR) feladatokra is alkalmasak lesznek. 2023-ban négy darab érkezett meg a típusból és azonnal sajnos problémák adódtak a reduktorokkal, valamint fémforgácsok kerültek az olajba, ezek miatt a új forgószárnyasok hetekig nem emelkedtek a levegőbe. Jelenleg kiképzési repülések folyamatban vannak, de nem teszek meg nagyobb távolságokat velük a hajózók Szolnok környékén repülnek, néha Kecskemét felett is látható egy-egy példány.
A H225M jobban tűri a tábor körülményeket, mint a H145M, tehát ameddig nem lesz kész a hangárkomplexum addig néha akár szabad ég alatt is tárolható az Airbus Caracal helikoptere.
A jövő eléggé ködös a Helikopteres Fegyvernem előtt, mivel a technikák beszerzésre kerültek, az infastruktúra nagy késéssel, de épül, a humán erőforrás hiány pótlása pilóta és műszaki képzéssel kezdetét vette, de még több év szükséges, hogy a nagyszámú helikopter üzemeltetése megfelelő kiképzettségi szinten és óraszámban folytatódjon. Jelenleg a missziós küldetésekre és a SAR megtartására összpontosít a fegyvernem, és nem utolsósorban erőforrás szükségeltetik az oktatáshoz szükséges helikopteres órák és forgószárnyasok biztosításához is.
A feladatot nehezíti, hogy a Légierő megbízott parancsnoka dr. Koller József tábornok február végén búcsúzott beosztásától. Koller tábornok, Mi-24 és H145M pilótaként és bázisparancsnokként is letett a névjegyét a helikopteres fegyvernem életében, sőt Mi-24 bemutató pilótaként Olaszországban, Németországban és más helyeken 100 ezrek nézték repülését. Az új parancsnok nem repülő ember, hanem Légvédelmi rakétás főtiszt, ezzel késsé a forgószárnyas fegyvernem támogatottsága csökkenhet.
Hozzá kell tenni, hogy az EDA (European Defence Agency) helikopteres kiképzési rendszerének fontos partnere Magyarország és Pápán évente több gyakorlatot is tartanak, tehát kiemelten fontos, hogy a hazai igények mellett a partnerként vállalt kötelezettségeknek is eleget tegyen a szolnoki Magyar Honvédség Kiss József 86. Helikopterdandár.