Logo Pic
Teakbois 2022. szeptember 04.

Díva a nappaliban, hulla a pincében

Kate Wainwright − egy tehetős San Franciscó-i üzletasszony − nyugtalanító telefonhívást kap a húgától. Susan azért tárcsázta a nővére számát, hogy bejelentse: elválik a férjétől, Ben Chappeltől, akivel immár képtelen egy fedél alatt aludni, valamint bármi egyebet csinálni. Ben nincs elragadtatva a fejleményektől, de hát ilyen az élet… Susan egyedül búslakodik a Bennel közös monterey-i villájában, ugyanis a férje üzleti útra ment Los Angelesbe, és néhány napig biztosan nem jön haza. Kate mindenképp támogatni szeretné a húgát lelkileg e nehéz időszakban, ezért felajánlja, hogy elmegy hozzá, de Susan hallani sem akar a dologról. Kate később visszahívja a testvérét, ám a vonal foglaltat jelez…

the_victim_1972.jpgFIGYELEM! Egyes illusztrációk női meztelenséget ábrázolnak, emiatt csak 18 éven felüli és ilyesmire nem érzékeny olvasóim kattintsanak a „TOVÁBB” linkre.

Miután Kate egy telefonközpontos hölgy segítségével kideríti, hogy a foglalt jelzés oka az, hogy valaki nem tette vissza a helyére a kagylót, az aggódó nővér azonnal az autójába pattan, és meg sem áll a monterey-i házig, ahol döbbenten konstatálja, hogy a húga eltűnt. Az időjárás odakint egyre viharosabbra fordul, és az estefelé betoppanó hallókészülékes házvezetőnő, Mrs. Hawkes nem mutatkozik segítőkésznek, mivel gyűlöli Susant, Bent ellenben istenként tiszteli. Egyszer csak megcsördül a telefon: Susanék szomszédasszonya, Edith Jordan van a vonal másik végén, és közli Kate-tel, hogy egyrészt a Chappel házaspár kapcsolata helyrehozhatatlanul megromlott, másrészt Susan nemrég kirúgta Mrs. Hawkest, akinek épp ezért semmi keresnivalója sem lenne a házban. Amikor Kate dühödten ráförmed Mrs. Hawkesra, amiért eltitkolta előle az igazságot, a házvezetőnő méltóságteljesen kijelenti, hogy őt csakis Mr. Chappel bocsáthatja el, ugyanis ő fogadta fel, majd sértetten távozik. Kate még nem tudja, de a nézők már igen, hogy Susan holtteste a ház pincéjében hever egy kosárba rejtve, a gyilkos pedig nem hagyta el az épületet, hanem főhősnőnket lesi…

vlcsnap-2022-09-04-09h31m15s778.png„Susan? Régóta nem hallottam felőled, húgocskám!”

vlcsnap-2022-09-04-09h31m08s270.png„Képzeld, Kate, elválok Bentől…”

vlcsnap-2022-09-04-16h28m49s657.png„Még nem egyezett bele, de ha megmutatom neki azt a filmet, amelyben egy egész motoros banda megy végig rajtam, akkor biztos ő maga akarja majd beadni a válókeresetet…”

vlcsnap-2022-09-04-09h40m32s087.png„Nahát… Talán mégsem vagyok egyedül a házban?”

vlcsnap-2022-09-04-09h56m13s526.png

vlcsnap-2022-09-04-09h57m11s176.pngKate hitchcockian feszültségnövelő tájakon autózik. A The Victim rendezője egyébként összesen 24 epizódot dirigált a brit géniusz által kiötlött, Alfred Hitchcock bemutatja című tévésorozatból

vlcsnap-2022-09-04-09h58m02s159.png„Jaj, de dohos ez a pince…”

vlcsnap-2022-09-04-09h57m50s793.png„Fedezz már fel, Kate!” 

1972 novemberében sugározta először az amerikai ABC tévécsatorna a The Victim (Az áldozat) című 74 perces krimit, amelynek elsődleges célja az volt, hogy a sztárját, a Kate Wainwrightot alakító Elizabeth Montgomeryt úgymond komolyabb színben tüntesse fel a rajongói előtt. A valóban tehetséges Montgomery az USA-ban hihetetlenül népszerű, ám nálunk sosem vetített komédiasorozat, a Bewitched (Megbabonázva) főszereplőjeként vált az egész ország kedvencévé. A Bewitched-ben a színésznő egy modern kori boszorkányt alakított, aki „egyszerű halandóhoz” megy feleségül, és mindenáron el akarja titkolni a férje elől, hogy miféle varázspraktikákra képes – ebből adódnak a kacagtató kalamajkák. A Bewitched 1964 szeptemberében indult, és 1972 márciusában ért véget, Montgomeryt pedig a szériát gyártó ABC fejesei rögtön az utolsó epizód leforgatása után „megajándékozták” a The Victim-mel, amelyben a hisztéria határára sodródó, alattomos gyilkos által fenyegetett asszonyt játszhatott, azaz drámai keretek közt bizonyíthatta sokoldalúságát. A 70-es és 80-as évek Amerikájában mellesleg igen gyakorinak számított a habkönnyű szerepekkel befutott sorozatszínészeket rögtön a sikeres szériájuk véget érését követően „megthrillereztetni”: így került például Larry Hagman és Barbara Eden a Jeannie, a háziszellem után vidéki perverzek közé vagy David Hasselhoff KITT belsejéből Hasfelmetsző Jack új lakóhelyére.

vlcsnap-2022-09-04-10h01m49s151.pngEzt látja a gyilkos, aki még mindig a házban van…

vlcsnap-2022-09-04-10h02m21s306.pngA Dallas óta jól tudjuk, hogy minden valamirevaló gazdag amerikai tart otthon egy idült alkoholistákhoz illő italpultot

vlcsnap-2022-09-04-09h58m12s719.png„Megetethette volna a madarat, Mrs. Hawkes, ha már Susan nincs itt…”

vlcsnap-2022-09-04-10h00m15s898.png„Én ugyan nem etetek meg semmit, amihez a maga húgocskájának köze van, Miss Wainwright.”

vlcsnap-2022-09-04-09h59m32s039.png„Mit tudsz mondani nekem Susanék házasságáról, Edith?”

vlcsnap-2022-09-04-09h59m38s877.png„Nem akarom, hogy pletykafészeknek tarts, Kate, de akár egy egész filmnyi infóval szolgálhatok…”

vlcsnap-2022-09-04-10h04m02s359.png„Kicsit hamarabb értem haza a tervezettnél Los Angelesből… Szép nagy vihar tombol odakint… Hol van Susan? És te mit keresel itt, Kate?”

vlcsnap-2022-09-04-10h04m08s637.png„Tényleg Los Angelesben voltál, Ben? Szerintem ki sem mozdultál itthonról.” 

A McNight Malmar novelláján alapuló és a tévés „szakinak” számító Herschel Daugherty által rendezett The Victim nem ösztönzi különösebb agymunkára a nézőit − a kis létszámú szereplőgárda okán igen hamar rájövünk, hogy szegény Susant vagy a férje, vagy a kiállhatatlan modorú házvezetőnője, Mrs. Hawkes tette el láb alól. Hogy mégis hajlandóak vagyunk végigülni a filmet, az a remek, hitchcocki módon adagolt feszültségnek, a jól kiválasztott és sejtelmes atmoszférájú helyszíneknek, Milton P. Joyce (San Francisco utcáin) kiváló operatőri munkájának, valamint a kivétel nélkül elsőrangú színészi alakításoknak tudható be. Elizabeth Montgomery ijedten és határozott fellépésűként egyaránt meggyőző, a Ben Chappelt játszó George Maharis (Talen kardja – Harc a mágia ellen) kellően gyanús playboy férj, Sue Ane Langdon (A ház, ahol nem hagynak sokáig életben) Edith Jordanje a pletykafészek szomszédasszony archetípusa, Jess Walton (The Peace Killers) Susan Chappelje pedig az ideális gyanútlan áldozat. A leglehengerlőbb azonban egyértelműen az Oscar-díjas Eileen Heckart (Elátkozottak gyermekei), aki az egyetemes filmtörténet leghitelesebb életunt és viharvert (jelen esetben a viharvert akár szó szerint is érthető) házvezetőnőjét formálta meg Mrs. Hawkes személyében. Heckart több mint 5 évtizedes karrierje során főleg mellékszerepeket kapott, és majdnem mindig harcedzett, veszedelmesen rekedtes hangú (napi több doboz Marlboro vagy Camel cigaretta állhat az ügy hátterében), a dolgos hétköznapok által összegyűrt arcú nőket játszott. Marlene Dietrich mondta róla: „Ha Európában született volna, napjaink egyik legnagyobb színpadi és filmszínésznője lenne, Hollywood azonban csak a szépeknek kedvez, és bár rendszeresen foglalkoztatja, mégis kiaknázatlanul hagyja a tehetségét.” Aki faék egyszerűségű, ám profin kivitelezett és kellemesen hátborzongató esti retro kikapcsolódásra vágyik, az nem fog rosszul járni, ha a The Victim-nek is esélyt ad egyszer.

vlcsnap-2022-09-04-10h03m11s032.pngHa megnézed a filmet, megtudod, mit talál Kate az ajtó mögött… 

Ráadás:

A The Victim helyszínéül szolgáló Monterey volt az USA-ban a Woodstocki Fesztivállal szinte azonos jelentőségűnek számító 1967-es Monterey-i Popfesztivál színhelye. Az emlékezetes eseménynek állított audioemléket az Animals egy évvel későbbi dala.

MÉG TÖBB TEAKBOIS-FÉLE RETRO:

„Tönkreszexeltétek a karrieremet!” (18+)

Ahol egyetlen masszőz sincs biztonságban (18+)

Pávián a kék lagúna szívtiprója ellen (18+)

Züllött motorosok orgiája (18+)

Jézus Krisztus westernsztár (18+)

Zombikkal állok bosszút a szerelmemért! (18+)

Jézus Krisztus westernsztár (18+)

A seriff és az áldozatszámláló gyilkos (18+)

Sophia Loren, a legszebb taxisofőr (18+)

Zoltán, Drakula kutyája (18+)

A ház, ahol nem hagynak sokáig életben (18+)

Elvis és a szépségkirálynő (18+)

A száguldó magánkopó és az autótolvaj (18+)

Amikor a Tízparancsolat sztárja elszerette a fia feleségét (18+)

A színész, aki emberrablónak adta ki magát (18+)

Az éjjeliőr és Hazárd megye bombanője (18+)

Charlie angyala az oligarcha ellen (18+)

Az ördög lánya ellenszegül (18+)

A veszett farmer és a Playboy-modell (18+)

O. J. Simpson a sivatagi pokolban (18+)

A kebelcsoda és a klónozás csodája (18+)

Gyilkos macskanő Egyiptomból (18+)

Kim Basinger és a szerető, akit senki sem talál (18+)

Leslie Nielsen az agymosó szekta ellen (18+)

Kurt Russell az istenek nyomában (18+)

Kukkoló szerelmesek a toronyházban (18+)

Óvakodj az indián serifftől! (18+)

David Hasselhoff Hasfelmetsző Jack ellen (18+)

A ruha, amely minden nőből gyilkost csinál (18+)

Amikor Kirk kapitány örömlányokhoz járt (18+)

Farkasember-vadászat Kaliforniában (18+)

A Bond-amazon és a sátán kutyája (18+)

Szabadíts meg minket a kapzsiságtól! (18+)

A Delon-vetélytárs hippi békeharca (18+)

Larry Hagman a félelem erdejében (18+)

Bankárhúsra vágyó falka (18+)

Piszkos Carey, a kórházi igazságosztó (18+)

Charlie angyala és Hitler autója (18+)

A rendőr, aki nem ismer kegyelmet (18+)

Az élve eltemetett feleség (18+)

Sikíts, csini Peggy! (18+)

Dobermann a sztárénekesnő férje ellen (18+)

Debbie Harry, a szextelefonos kisasszony (18+)

Raquel Welch: Szexi go-go táncos életveszélyben (18+)

Így nem lehet egy hölggyel bánni! (18+)

Vissza a címlapra
RETROKULT
Retro filmőrület egész évben!
Legjobban pörgő posztok
A Parma elleni mérkőzés
Apuleius • 8 nap
Nagy lapkasajt teszt
Linda Morvai • 19 nap
Az Udinese elleni mérkőzés
Apuleius • 3 nap
Nagy erdei gyümölcsös joghurt teszt
Linda Morvai • 15 nap
Sztálin "leggyilkosabb" 10 éve - ikonikus képeken a Szovjetunió 1929-39 között
Szentgáli Zsolt • 7 nap
Cikkek a címlapról
F30. A profi (Le Professionnel) (1981)
Franciaország (Les Films Ariane, Gaumont), 109 perc, színes, akciófilmRendező: Georges LautnerProducer: Alain BelmondoOperatőr: Henri DecaëForgatókönyv: Michel Audiard, Georges Lautner és Jacques Audiard, Patrick Alexander regénye alapjánZene: Ennio MorriconeSzereplők: Jean-Paul Belmondo, Jean…
Biztos recept a túléléshez
„Ennek a műnek belső tartalma a párbeszédekben, a szavakban és gondolatokban rejlik, azokat pedig mind nem fejezheti ki híven a zene” – nyilatkozta Giacomo Puccini 1912-ben, miután megnézte Lengyel Menyhért Tájfun című színművét a Vígszínházban. Ebben a témában merőben más álláspontot képviselt…

Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
>