Logo Pic
Lits Ágoston 2023. március 03.

A pizza és siklók városa

Nápoly történelmi és gasztronómiai jelentősége megkérdőjelezhetetlen. A város nem csak a pizza szülőföldje, hanem a történelmi városközpont a világörökség részét képezi. Mindemellett Nápoly közlekedési rendszere is figyelemre méltó, amelyben a siklóvonalak kiemelt szerepet játszanak. A különböző eszközök jól kiegészítik egymás, így a tömegközlekedési rendszer hatékonyan tud működni.

napoly_latkep.jpg

Nápoly látképe a Piazza del Plebiscito felől (Forrás: gettyimages)

Négy siklót tudhat magáénak a város

Nápoly tömegközlekedése változatos, több buszjárat, troli és villamos, valamint metró is közlekedik. Ezeken kívül négy siklóvasút is található a városban, vonzáskörzetében pedig egy libegő közlekedik. A siklók közül három a Vomero hegyre közlekedik, egy pedig a Posillipo negyedben. A siklóvasutak technikai kialakítása megegyezik, azonos vágány két végén helyezkednek el a kocsik, a pálya közepén pedig egy kitérő található. A vagonok mozgatása pedig kábelvontatással történik. A nápolyi siklók érdekessége, hogy pályájuk egy része a föld alatt húzódik és szakaszosan, vagy végállomásain jön csak felszínre. 1883-86 között egy ötödik siklóvasút is üzemelt, amely a Seranto Hotel Vittoria épületét és kikötőjét kötötte össze.

Mergellina Sikló

Nápoly legfiatalabb siklója a Funicolare di Mergellina, amelyet 1931-ben adtak át. A jármű a város északnyugati részén a Posillipo negyedben található. Az újabb sikló építése az 1900-as évek elején vált szükségessé a város terjeszkedésével, elősegítve a könnyebb feljutást az egyre sűrűbben lakott hegyre. Munkanapokon 3 200 utas használja a járművet, amely jócskán elmarad a város további siklóihoz képest. Teljes pályája 570 méter hosszú, és 147 méteres szintkülönbséget küzd le, átlagosan 16%-os meredekséggel. Sebessége mintegy 3,5 m/s. A két kocsi 60-60 férőhelyes, így kapacitása óránként 480 utas irányonként.

four_funiculars_of_naples.jpg

Nápoly siklóvasutai a város térképén (Forrás: wikipedia

Central Sikló

Az 1928-ban átadott sikló Nápoly leghosszabb és a legforgalmasabb siklóvasútvonala a Funicolare Centrale. A sikló a Vomero negyed központját és Nápoly városközpontját köti össze, négy állomáson keresztül. A végállomásán csatlakozik az 1-es metróvonalhoz, valamint a Chiaia sikló felső állomásához. A vonal 1270 méter hosszú, 170 méteres szintkülönbséggel és 13%os meredekséggel. Munkanapokon mintegy 28 000 utast szállít, a 7 m/s sebességgel közlekedő kocsikban pedig 420 utas fér el egy út során mindkét irányban.

Montesanto sikló

A Montesanto sikló, a Funicolare di Montesanto 1891 óta szállítja az utasokat a város spanyol negyede és a Vomero negyed között. A többi vonalhoz hasonlóan a metróvonalát is keresztezi, átszállási lehetőséget biztosítva. A siklóvasút építésének lehetősége a Cumana vasútvonal építése során merült fel, mert egy olyan kötöttpályás eszköz kialakítása vált szükségessé, amely összeköti a vasutat a St. Elmo erőddel és környékével. A Montesanto sikló munkanapokon átlagosan 12 500 utast szállít, a 825 méter hosszú útvonalon. A vonal 168 méteres szintkülönbséget hidal át, átlagosan 23%-os meredekséggel. A sikló vagonjai egy út során összesen 300 személyt tudnak szállítani mindkét irányban.

Chiaia Sikló

A város legöregebb és egyben a világ egyik legrégebbi siklója a Funicolare Chiaia, amelyet 1889-ben indítottak útjára, annak érdekében, hogy az egyre növekvő Vomero negyed lakosainak közlekedési igényét kiszolgálja. A vonal négy állomással rendelkezik és a könnyebb mobilitás érdekében a későbbi 1-es és 2-es metróvonalak keresztezik pályáját, átszállási lehetőséget biztosítva. A sikló átlagos munkanapokon 15 000 embert szállít a mintegy 536 méter hosszú vonalon, miközben 161 méteres szintkülönbséget küzd le. A három perces út során a kocsikban összesen 300 ember fér el, átlagsebessége pedig 7,5 m/s.

Nápoly közlekedési rendszere is jól mutatja, hogy egy nagyváros mobilitásában a siklóvasutak kulcsszerepet játszhatnak, és könnyen megférnek a többi járművel, sőt kiegészítik egymást. A meredek, nehezen megközelíthető városrészek esetén pedig a leghatékonyabb megoldást nyújtják.

 

Vissza a címlapra
Sikló Napló
A Gellért-hegyi sikló egy évszázados, máig beteljesületlen budapesti álom. Korszakokon és rendszereken át dédelgették, újra és újra nekifutottak, más és más finanszírozási és kivitelezési formában, azonban sajnálatos módon mindegyik próbálkozás hamvában holt és a sikló sohasem valósult meg – legalábbis eddig. 16 éve tevékeny résztvevője is vagyok a megvalósításnak műszaki igazgatóként, majd a projektcég ügyvezetőjeként. Kollégáimmal szívből reméljük, hogy a Gellért-hegyi sikló már nem sokáig marad álom. A Sikló Naplót azért indítottuk, hogy ne csak a Gellért-hegyi siklóval kapcsolatos legújabb fejleményekről, hanem a siklóvasutakhoz és az egyéb kötélpálya rendszerű eszközökhöz, illetve a Gellért-hegyhez kapcsolódó egyéb érdekességekről egy helyen informáljuk kedves olvasóinkat. A Sikló Naplón a kisiklás kizárt. Walton Imre
Legjobban pörgő posztok
Cambiaso legalább egy hétre kiesett, Gatti visszatérhet
venember83 • 3 nap
A Bologna elleni mérkőzés
Apuleius • 5 nap
A Juventus új edzőt és sportigazgatót kereshet
Apuleius • 1 nap
Szünet előtt még behúz egyet. Krúbi: Spontán Kollabok (lemezkritika)
Recorder.hu • 18 nap
Yes, please. – a Sextile Budapesten is bemutatja új lemezét
srecorder • 2 hónap
Cikkek a címlapról
Ide vidd a kutyát strandolni!
    Állandó problémaköre a kutyásoknak, hová lehet menni pancsolni a kedvenccel. Mert igen, a nyár és a fürdés nekik is jár, sőt. Most hoztam egy menő listát nektek, kutyafuttában közlöm is, hogy rá tudjatok keresni igény esetén. A kutyabarát szolgáltatók közül természetesen nem maradhatnak ki a…
5+1 hasznos tipp a méhek napjára
A legelőtől az itatón át a tudatos mézvásárlásig.  1994 óta az Országos Magyar Méhészeti Egyesület (OMME) kezdeményezésére április 30-án tartjuk a méhek napját! Mivel hazánkban sajnálatos módon alacsony a mézfogyasztás, a program nem titkolt célja a méz és a méhészeti termékek megismertetése és…
>