Logo Pic
Szentgáli Zsolt 2023. január 20.

Kelet-közép-európai autós "élmények": Dacia 1300 / 1310

Dacia 1300.JPG

Az 1960-as évek végén a Renault gyár - a korban modernnek, divatosnak - számító modellel rukkolt elő: ez volt a Renault 12. A kelet-nyugati együttműködés keretében az autót Európa hozzánk közelebb eső táján is elkezdték gyártani: ez lett a Dacia 1300 (később, frissített változata a Dacia 1310)

 

dacia-1300-combi-1972-302004.jpg

A szedán változat mellett gyártották kombi karosszériával is.

Több, mint három évtizeden át - rendszerváltáson átnyúlva - állították elő Romániában. Itthon is sokan vásárolták - de úgy tűnik, hogy "gondok adódhattak" a felhasznált alapanyagok és az összeszerelési eljárás során egyaránt: magyar autósok ezreinek okozott temérdek bosszúságot.

Az egykori Dacia-tulajdonosok "népítéleteiből" adok közre most egy válogatást.

 dacia_piros.jpg

Az autó,mely minden nap új oldalát mutatta

Végül is jó logikai játék volt,mert ha leesett róla valami, lehetett agyalni, hogy az mi a franc lehet és honnan jött le.

Másrészt hogy milyen alkatrésszel rakjuk meg a csomagtartót, ha 30 km-nél hosszab útra megyünk.

dacia-ot7_muszerfal.jpg

Hibalista

- 2.nap szakadó esőben elrepült a bal ablaktörlő (miért is ne a vezető oldali :) )
- -Az olajnyomást jelző lámpa szinte mindig égett...
- -A ventilátor szerintem magától az életbe nem kapcsolt volna be, ha nem kötjük be (milyen szerencse, hogy a gondos román kezek előkészítették az egyik vakkapcsolóban, tudván a hiányosságról), ezért manuálisan lehetett kapcsolni, amikor a víz hőfoka kritikussá  ált.

 dacia_romos.jpg

A rohadék. Természeti csapás

A világ legrosszabb autója, ha egyáltalán lehet annak nevezni. Kevés pénzem volt autóra, de rosszabb dologra aligha költhettem volna.

Egy erdei kiránduláson a feleségem mellett feljött egy ág - simán átszúrta a fenéklemezt. Motorgenerál után 10000 km-el eltörött a 3. henger kompressziógyűrűje - felmarta a hengerfalat (apropó generál, tudtok még olyan autót, amelynek kötelező módon generálozni kell a motorját minden százezer kilométer után? Röhej.).

Képes elromlani álló helyzetében. Borzalom.

dacia-1310-bontott-alkatreszei-26272160.jpg

Atomot neki!

Ki nem alltam ezt a sz@rt. Amig nalam volt, csak bajom volt vele. Minimalis konfort, sz@r teljesitmeny. Nyaron nagyon meleg, telen meg lehet benne fagyni (szó szerint). Allando frászban eltem, hogy mikor hibasodik meg rajta valami, nem mertem elhagyni vele a megyét. 

dacia_roncs.jpg

Sátán a román autóipartól

Az első héttől kezdve gond volt vele, nem működött a fordulatszámmérő, kontakthibás volt a világítás, recsegett a sebességváltó stb.

Másfél év után szépen elkezdett mattulni a fényezés, ráadásul nem egyenletesen, hanem minden elem másként.

A fenéklemez úgy szétrozsdásosott, ahogy a 25 éves VW bogaram se nézett ki alulról. Szétment a teljes fékcső, a hűtő, a motorral folyton gond volt, többször kellett a dugattyúkhoz nyúlni.

Hibalista

- Egyszerűbb felsorolni, mit nem kelett cserélni. Mindenesetre: komplett sebességváltó, kuplung, dugattyú, mindenféle csövek, a teljes hátsó fékrendszer, elektromos tábla és még ki tudja mi minden

 dacia_motorter.jpg

 

1 tonna ipari hulladék

Hihetelenül megbizhatatlan egy hulladék,.
Budapest vége táblát már veszélyes volt vele elhagyni mert szinte biztos hogy elhagyta magát.
8000 km alatt 2* motorgenerál igaz az elsőnél Tatabányáról haza teligázon a második közvetlenül az első után volt mert a vadiúj olajszivattyú nem nyomott.

 A falu földútjan egy nagyobb gödör miatt reccsenést halottam, otthon megnéztem az egyik motortartó bak elengedte magát.

Hála Istennek csak az egyik és a motor a helyén maradt.Unalomból aláfeküdtem, a kipufogón nagyobb volt a lyuk mint a maradék lemez.

.A következő utamon kb 20km/h-nál kiszakadt a bal első kerék, megpördültem, majd nekivágódtam egy kerítésnek.A fék nem fogott.Lefejeltem a kormányt, vérzett az orrom.

Elegem lett. Otthagytam az egészet francba a kerítés mellett, csak a rendszámot vettem le róla.

dacia-ot7_muszerfal_2.jpg

Mindenhol le tudot robbanni minden előzetes hibajelenség nélkül, a legváltozatosabb okokból. Legtöbbször az elektromos berendezéseivel volt baj. A karosszérián kívül. Az ugyanis életveszélyesen átrozsdásodott hat éves korára - a padlólemez és a küszöb elváltak egymástól, így ki lehetett látni köztük. Félelmetes volt 80 km/h-nál a látvány.

saros_dacia.png

Én csak arra emlékszem hogy kisgyerek voltam és a szemét lerohadt velünk folyton:(((
Még akkor is képes volt lerohadni ha kényelmes tempóban döcögtünk Balatonra.
Földvár után volt egy enyhe emelkedő, és a végén 1esben imádkoztunk hogy ne guruljunk vissza:((
Borzalmas volt, beárnyékolta az egész gyerekkoromat:..(
Útáltam!!!

dacia-new-york-head-1024x461.jpg

Ez a kocsi maga a tragédia. A hibalista csak egy kis szemezgetés volt a penetránsabb dolgok közül, de ez a kocsi maga volt a testet öltött lidércnyomás. Úton útfélen valami összeszarta benne magát, a pontot az i re az tette fel, mikor kettétört a főtengelye.

 Az ajtózárak förtelmes szarok voltak, ugye a kopott román szerszámokkal készített gyárilag elvetemedett ajtóktól mit is várnánk. Fényezés????????? az mi?

A kormány szorult, a féltengelyek sorban haldogáltak, a lámpákat cserélgettük.....

Roncsprogram a gyakorlatban

Egyszer fékeztünk egyet, akkor teljesen elszállt a fék. A kézifék meg elszakadt. Maradt a motorfék, de hát egy ekkora tutbófospisztoly motor mit fékezzen? Mindent egybevéve, örültünk amikor jött pár román egy zsigulival, és rúddal elvontatta a messzi messzi távolba. Ameddig a miénk volt apám örjöngött, és rúgdalta, mindig azt mondta "betolom a gazba, és fölgyújtom" . A Trabantunk ennél sokkal korrekteb járm? volt! 

Vissza a címlapra
Történelem Mindenkinek
Középiskolai történelemtanárként szívügyem az ismeretterjesztés, a múlt megértése, a hitelesség és szakmaiság
Legjobban pörgő posztok
Korai menopauza, amire sok nő nem is gondol, pedig kellene
Kontent • 9 nap
NAGYPÉNTEK
Andreas • 17 év
A Parma elleni mérkőzés
venember83 • 5 nap
Miért lesznek nehezebbek az éjszakák, ha beüt a klimax?
Kontent • 9 nap
MACHINE HEAD - UNATØNED (Nuclear Blast, 2025)
KoaX • 9 nap
Cikkek a címlapról
Zoltán, Drakula kutyája
Igor Drakula, a 20. század eleji Erdély legszomjasabb arisztokrata vámpírja épp arra készül, hogy belemélyessze fogait egy szendergő fogadósnő nyakába, amikor Zoltán, a hölgy mindenesének, Veidt Schmidtnek a kutyája úgy felbosszantja a csaholásával, hogy mérgében denevérré változik, és inkább Zoltán…
Geagley: Hiénák éjszakája
Fülszöveg:  A regény főszereplője Szemerket, a Titkok és nyomozások írnoka, egy nyomozó, akit komoly gondok terhelnek, és aki arról hírhedt, hogy sokat iszik és tiszteletlen az előkelőkkel, hatalmasokkal és szentekkel szemben, ugyanakkor megszállottja az igazságnak. A keménykötésű, távolról sem…
>