Logo Pic
Publikus Team 2022. augusztus 30.

Supersonic

Az angol–francia együttműködésből megszületett Concorde és a szovjet Tupoljev szuperszonikus utasszállító repülőgépek 1973-ban mutatkoztak be a Párizs-Le Bourget-i Nemzetközi Légi- és Űrszalonon. A bemutató tragédiával ért véget, mivel amint a Tupoljev második repülése közben elkápráztatta a nagyérdeműt, lezuhant. A nyugat által fejlesztett gép viszont bevált és a Concorde nevet kapta a latin concordia szóból eredően, amely az angol, ill. a francia nyelvben is baráti egységet, szövetséget vagy harmóniát jelent. Mindkét eredeti gépet egy helyen, a Baden-Württemberg tartományban fekvő Sinsheimben csodáltuk meg, amiket még belül is ki lehetett próbálni.

01_concorde_f-bvfb_technik_museum_sinsheim.jpg

A Tupoljev Tu–144 a világ leggyorsabb utasszállítója, a Concorde-ot megelőzve a világon az első szuperszonikus utasszállító, mivel 1969. június 5-én átlépte a hangsebességet, 1970. május 26-án pedig meghaladta a 2 mach sebességet, ezzel azóta is a leggyorsabb utasszállító repülő. A gépet 1975. december 26-án állították szolgálatba a Moszkva – Alma Ata útvonalon, az utasszolgálat felkészítésére elsőként a posta- és teherforgalomban. A TU–144-es 1972-ben érkezett üresen Ferihegyre, mert utasokkal csak 1975-től repült, igaz nem sokáig, ugyanis nem volt egy kiforrott konstrukció, összesen csak 55 alkalommal szállított utasokat. Mivel az évek során megbízhatatlannak bizonyult, 1978-tól ki is vonták a forgalomból.

02_tu-144_technik_museum_sinsheim.jpg

A Concorde gázturbinás sugárhajtóműveivel az átlagos utazósebessége 2,04 mach, azaz körülbelül 2510 km/h volt és a maximális repülési magassága elérte a 18.000 métert. A szuperszonikus repülés közben a közegellenállásból adódóan a legmagasabb hőmérséklet a gép orrán keletkezett, így a váza akár 30 cm-rel is megnyúlt. Problémát jelentett még a nagyobb utazómagasság miatt az utasokat ért ionizáló sugárzás fluxusa közel kétszerese volt egy hasonló távolságra repülő hagyományos repülőgéphez képest.

03_concorde_aerospatiale_flugausstellung_hermeskeil.jpg

A Hermeskeilben kiállított Aerospatiale gépnek is elvileg felszálláskor 350-380 km/h körüli sebességre volt szüksége, hogy elemelkedjen a kifutópályáról, de ez csak egy reprodukció. A Concorde meredek szögben, megemelt orral landolt, mert a szárnyakon nem voltak fékszárnyak, de még ezzel a technikával is 300 km/h-val érkezett. Fékezéshez sugárfordítót is alkalmaztak, vagyis a haladási iránnyal ellentétes irányba működtetve fékezni is tudta a repülőgépet. A gép orr része ilyenkor le volt hajtva, hogy elősegítsék a pilóták kilátását, repülés közben pedig kiegyenesedve áramvonalasabbá tette a gép törzsét, így a keletkező hő nagy részét elnyelte.

04_concorde_aerospatiale_flugausstellung_hermeskeil.JPG

A Concorde első tesztrepülése már 1969-ben megtörtént, de az első menetrend szerinti járatokat csak 1976-ban indították a London–Bahrein és a Párizs–Dakar–Rio de Janeiro útvonalakon. 1985. szeptember 14-én a British Airways Concorde-ja Budapestre érkezett. A különleges járatot a British Airways, a londoni Good Wood Travel és a magyar IBUSZ londoni irodája szervezte meg, elsősorban tehetős angol nyugdíjasok számára, másrészről a devizahiánnyal küszködő országunknak sem volt egy utolsó reklám.

05_air_france_concorde_f-bvfb_technik_museum_sinsheim.jpg

2000. július 25-én a felszállás során a Concorde egyik kereke ráfutott egy olyan alkatrészre, amely az előtte felszálló repülőgépről esett le. A gép kereke defektet kapott és a felcsapódó gumidarabok átszakították az üzemanyagtartályt, amelyből ömleni kezdett a kerozin. Több elektromos vezeték is megsérült és az üzemanyag lángra kapott. A pilóták megpróbáltak a közeli Le-Bourget repülőtéren landolni, azonban nem jártak sikerrel és egy szállodára zuhantak Párizs Gonesse nevű külvárosában.

06_concorde_f-bvfb_technik_museum_sinsheim.jpg

A baleset után népszerűsége rohamosan csökkent és kivonták a forgalomból, a legutolsó Concorde-járat 2003. november 26-án a londoni Heathrow-ról utasok nélkül repült át a Filton repülőtérre.

fb_gomb_new.jpg

insta_gomb_new.jpg

Vissza a címlapra
Utazás Európába
Ha épp nem vagy úton és csak egy kattintással elrepülnél valahova... akkor gyerünk, Utazás Európába!
Legjobban pörgő posztok
Öt megrendítő fotó a XX. századból
Szentgáli Zsolt • 4 nap
A Como elleni mérkőzés
Apuleius • 5 nap
A PSV elleni mérkőzés
Apuleius • 1 nap
A poltavai csata - I. rész
Blogvendegszerzo • 5 nap
Kolo Muani: „Álomszerű ez az egész, örülök, hogy itt lehetek”
venember83 • 4 nap
Cikkek a címlapról
Magnum és a sátán szexi lányai
James Robertson már négy hónapja járja a manilai kacatboltokat egy menő amerikai múzeum megbízásából felvásárolható értékes műkincsek után kutatva, amikor ráakad egy 1592-es festményre, amely három boszorkány máglyahalálát ábrázolja. Bár az alkotás enyhén szólva nem felel meg kényes ízlésének, mégis…
Katasztrófa a kutyakozmetikában
A vörös gazdi röhögőgörcsöt kapott. Na jó, mindig is tudtam, hogy szeret kinevetni főleg mikor kikapok miatta. Néha azt is gondolom, hogy direkt hoz ilyen helyzetekbe, mert imádja, ha balhé van itthon. Persze nem tudom, ez miért tölti el őt boldogsággal én kifejezetten utálom, ha hangosan…
>