Dél-Korea 1992-ben kezdte el építeni első nagysebességű vasútvonalát. Azóta már újabb vonalak is épültek a közel 52 milliós országban, már a nagysebességű vasútvonalak hossza 875 km. Az első szerelvényeket még a francia Alstommal együtt tervezék és gyártották, ám az évek alatt az ország ipara is képessé vált megfelelő járművek gyártására.
Az EMU 320 sorozatú nagysebességű koreai motorvonat (kép forrása: railwaygazette.com)
2022. októberében újabb mérföldkőhöz érkezett az ország, a koreai Hyundai Rotem csangwoni gyárában ugyanis bemutatták az első EMU-320 sorozatú nagysebességű motorvonatot, a második pedig hamarosan, várhatóan novemberben érkezik.
A tesztelést követően a 320 km/h sebességű szerelvényeket a Korail Szöul és Pusan közötti Gyeongbu nagysebességű vonalán, valamint a főváros és Mokpo közötti Honam nagysebességű vonalon fogják használni.
Az EMU-320 a korábbi dél-koreai nagysebességű vonatok első és hátsó motorkocsija helyett elosztott teljesítményű, amelynek célja a jobb gyorsulási és fékezési teljesítmény biztosítása.
Dél-Korea nagysebességű vasúthálózata 2022-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Korail jelenleg 19 elosztott meghajtású Hyundai Rotem KTX-EUM motorvonatot üzemeltet akár 260 km/h sebességgel az északkeleti Gangneung és Yeongdong vonalakon, valamint a központi belföldi és a központi vonalakon.
Az új nagysebességű motorvonat, ahogyan a neve is sejteti, maximum 320 km/h sebességgel képes haladni.
Az új motorvonathoz nagymértékben hasonlító EMU 260 sorozat, mely "csak" 260 km/h sebességgel képes közlekedni
2016 szeptemberében a Korail versenyt hirdetett a nyilvánosság számára, hogy eldöntsék az új modellek formatervét. 2016 decemberében a HEMU-430X kifejlesztése után a Hyundai-Rotem és a Korail megállapodást írt alá a nagysebességű vonatok szállításáról, amelyek az első ilyen típusú, kereskedelmi forgalomban lévő dél-koreai villamos motorvonatok (a HEMU-430X szintén villamos motorvonat, de nem állt utasforgalmi szolgálatba és nem került sorozatgyártásra). A megrendelés két változatra szólt: 2 nyolckocsis EMU-320-as (320 km/h üzemi sebességgel) és 19 hatkocsis EMU-260-as egységre, amelyeket 2020-2021 között kellett leszállítani. 2017-ben a kiválasztott konstrukció makettjét kiállították a nyilvánosságnak, hogy népszerűsítsék a testvértípust (EMU-260) és visszajelzéseket kapjanak.
2022. március 28-án jelentették, hogy a Korail számára 25 darabból álló EMU-320-as és az SR Corporation számára 19 darabból álló EMU-320-ast 2023 decemberétől tervezik leszállítani. 2022. március 28-án jelentették, hogy az EMU-320-as elemeit újra kellett tervezni a fülkében és az utastérben tapasztalható túlzott zajszint miatti komoly aggályok miatt, ami a késés egyik fő oka volt. A zajszint csökkentése érdekében olyan intézkedéseket hoztak, mint az áramszedő alakjának javítása, valamint a mennyezet és a padló hangszigetelése. A Hyundai-Rotemnek 19 milliárd won kártérítést kell fizetnie a késedelmes szállítás miatt.
A vonatokba beépített technológia a Korail által korábban tesztelt kísérleti HEMU-430X vonatból származik.
A vonat 230 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 300 km/h-ra, szemben a KTX-Sancheon 316 másodpercével.
A KTX vonatokkal ellentétben az EMU-320-as ülései nagyobb lábtérrel, szélesebb kartámaszokkal, USB-portokkal, vezeték nélküli töltőpadokkal és a repülőgépeken található fedélzeti szórakoztató rendszerhez hasonló szórakoztató kijelzővel rendelkeznek, emellett minden ülés az ablakhoz van igazítva, így minden utas kényelmesen kiláthat, nem ül senki oszlop mellett. Ez az apró kényelmi lehetőség a mai modern motorvonatoknál már egyáltalán nem annyira egyértelmű, mint évtizedekkel korábban volt., így becsülendő, hogy itt odafigyeltek ismét erre.
* railwaygazette.com - EMU-320 high speed train unveiled